«Ikke samfunnsøkonomisk lønnsom» #InterCityTog

Våre analyser viser at full utbygging innen 2025 i hele Intercityområdet er meget ulønnsomt. Alt tyder på at Intercityområdet er definert for stort, og at det ikke finnes passasjergrunnlag som kan forsvare de store investeringene som foreslås.

Rapporten om InterCity-togutbygging kan du laste ned her. Hva forfatterne av rapporten mener med samfunnsøkonomisk ulønnsomt er ganske enkelt fordi måten man skal regne ut slikt på rett og slett gir det utfallet. Fra side 24:

Nytte-kostnadsanalysene i KVU er gjennomført i tråd med seneste versjon av Jernbaneverkets metode for samfunnsøkonomiske analyser, slik den er beskrevet i Metodehåndbok JD 205 (2011).

Hvis du ikke visste det, nå vet du at man har håndbøker for slikt i staten. Plukk opp din egen kopi ved ditt nærmeste departement.

Ifølge Dovre Group og Transportøkonomisk institutt er det mulig å endre forutsetningene for å få prosjektet til å bli lønnsomt. Man vil alltid kjøre analyser som beskriver ulike utfall hvor prosjektet blir lønnsomt – for å se hvor realistisk disse endringene er. En kommentar slo meg:

Parallelt med kvalitetssikringsarbeidet har imidlertid Jernbaneverket i flere omganger utarbeidet nye supplerende beregninger. Her testes endrede forutsetninger som lavere investeringskostnader, justering for kø og trengsel i transportsystemet i referansealternativet, et endret rutetilbud og stoppmønster, justerte etterspørselselastisiteter og det brukes en kalkulasjonsrente i tråd med anbefalingen fra Hagenutvalget. Når disse forutsetningene justeres i tiltakets favør samtidig, oppnås det samfunnsøkonomisk lønnsomhet for alle strekningene.

Javel?

Vi er skeptiske til å forskuttere vesentlig reduserte investeringskostnader og kritiske til manglende faglig belegg for justeringen knyttet til trengsel i referansealternativet. Videre mener vi at mye av potensialet i en optimalisering av rutetilbud og stoppmønster også kan tas ut i referansealternativet. Det er meget optimistisk å forvente at alle disse forholdene skal utvikle seg i tiltakets favør samtidig.Vi tror ikke de supplerende beregningene gir et realistisk bilde av lønnsomheten.

Så nære.

Det er mulig at eksterne salgsargument får mye fokus før statistikk og modeller tar over. Bl.a. vil 200 km/t gi mindre ulønnsomhet enn 250 km/t. Delutbygging gi mindre ulønnsomhet enn foreslått full dobbeltsporutbygging. 10 år fremfor 13 år.

Kapittel 6 benyttes til realismen i den foreslåtte gjennomføringsstrategien.

Ikke mine ord.

Rapporten er 182 sider, med et langt appendiks. Det vil ta meg en stund å komme gjennom det, så for denne gang lar jeg anbefalingen avslutte dette blogg-innlegget.
Skjermbilde 2013 01 28 kl 20 11 51

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: