En utdannelse. #Foreldreerviktig

«Parents who help with homework and attend school events can outweigh the effect of weak schools, according to researchers in America.» Slik starter en nettsak publisert av BBC. Den fant veien til P4-nyhetene i dag dog 9 dager etter publiseringen til BBC. Det er publikasjonen Reseach in Social Strafification and Mobility som har publisert forskningen.

► Both family and school capital matter, with stronger effects of family capital.
► Findings show how access to social capital creates inequality in education outcomes.

Jeg kom til å tenke på all den forskningen som finnes innen utdanningsøkonomi, hvor Norge er helt i front, og hvilke konklusjoner som finnes der ute.

Så vi har forskning på at oppbygging av hva artikkelforfatterne over kalle sosial kapital, altså foreldres støtte i skolearbeidet, er viktigere enn hva som foregår på skolen.

Our study shows that parents need to be aware of how important they are, and invest time in their children – checking homework, attending school events and letting kids know school is important,” says Dr. Toby Parcel, a professor of sociology at NC State and co-author of a paper on the work. “That’s where the payoff is.

Det sier en av artikkelforfatterne, Toby Parcel, til sitt universitet. Jeg vil også ta med denne paragrafen:

The researchers found that students with high levels of family social capital and low levels of school social capital performed better academically than students with high levels of school social capital but low family social capital.

Så hva annet vet vi? Vel, fra forrige uke henter vi frem min alumni, NTNU. Du hørte vel Torberg Falch på radioen?

100 000 unge under 30 år hverken jobber eller studerer i Norge i dag. Noe som er en tragedie både for den enkelte og for samfunnet. De kan komme til å koste staten 700 milliarder kroner, har Professor Torberg Falch ved NTNU regnet seg frem til. For mange hundre ungdommer i norsk skole i dag er motivasjonen så lav at skolen er et meningsløst sted å oppholde seg. Og så å si alle som blir uførepensjonert, har det til felles at de har startet på, men ikke har fullført videregående utdanning.

Hvis du er interessert i dette, les mer om hvordan det ligger ann med fullføringen av norsk videregående skole her.

Hva annet vet vi? Vel, vi har forskning på før-barnehager fra USA.

We find that prekindergarten is associated with higher reading and mathematics skills at school entry, but also higher levels of behavior problems. By the spring of first grade, estimated effects on academic skills have largely dissipated, but the behavioral effects persist. Larger and longer lasting associations with academic gains are found for disadvantaged children. Finally, we find some evidence that prekindergartens located in public schools do not have adverse effects on behavior problems.

Vi har forskning på utdanning og helse:

Numerous economic studies have shown a strong positive correlation between health and years of schooling. The question at the centre of this research is whether the correlation between health and education represents a causal relation. This paper uses changes in compulsory schooling laws in the United Kingdom to test this hypothesis. Multiple measures of overall health are used. The results provide evidence of a causal relation running from more schooling to better health which is much larger than standard regression estimates suggest.

Utdannelse et IQ er et minefelt, men man kan starte her:

Studien av Brinch og Galloway undersøker spørsmålet ved å ta utgangspunkt i norske menn som ble berørt av skolereformen som forlenget obligatorisk grunnskole fra syv til ni år. Reformen ble gradvis innført i norske kommuner i perioden 1955- 1972. Forskerne ser på gjennomsnittlig IQ-økning blant menn i kommuner omfattet av reformen et bestemt år, og sammenligner dette med gjennomsnittlig IQ-økning blant menn i kommuner som ikke ble omfattet av reformen i det samme året. Denne forskningsstrategien sikrer at man fanger opp en effekt av utdanning på IQ og ikke en effekt av IQ på utdanning.

Vi har forskning på om studentassistenter hjelper (håper det, var èn i 3 år.)

Because students with alternative instructors may differ systematically from other students, the paper uses two empirical strategies: course fixed effects and a value-added instructor model. The results suggest that adjunct and graduate assistant instructors generally reduce subsequent interest in a subject relative to full-time faculty members, but the effects are small and differ by discipline. Adjuncts and graduate assistants negatively affect students in the humanities while positively affecting students in some of the technical and professional fields.

Redder jeg meg med at samfunnsøkonomi er et teknisk studio?

Denne er god – og ny. Kjetil Salvanes, Eirik Ø. Sørensen og Kai Liu sier at selv i utdanningssterke Norge er det problemer når resesjoner fillerister arbeidsmarkedet.

We find that initially mismatched workers from bad times suffer from persistent career losses compared with mismatched workers from good times. The careers of graduates who are initially matched to the right industry are largely immune from the negative impact of graduating in recessions in the medium run. Figure 8 shows that there are large differences in the extent of earnings loss in the first few years. Mismatched workers experience three-times-larger losses in annual earnings in the first few years than nonmismatched workers. Almost all of the persistent effects on unemployment are driven by mismatched workers.

Det er fra konklusjonen, skal lese hele i et ledig øyeblikk.

Har du mer fra utdanningsøkonomi?

%d bloggers like this: