«LEGO fulgte alle ekspertråd. Allikevel gikk de nesten konkurs.» #innovasjon

Screen shot 2012 07 23 at 18 44 51Brick by Brick: How LEGO Reinvented Its Innovation System and Conquered the Toy Industry er navnet på en bok nylig skrevet av David Robertson ved Wharton School ved University of Pennsylvania.

The firm found relatively competition-free markets where LEGO could dominate. Management sought the participation of a number of different constituencies from both inside and outside the firm and hired a diverse and creative staff. It tried to create new products that disrupted existing markets, and it listened to customer feedback. Innovation became a focus of every aspect of the company, with the goal of turning it into the world’s strongest brand among families by 2005.

Historien skulle ha det til at LEGO nesten gikk konkurs i 2003. $300 millioner tapte selskapet det året, med et ventet tap på $400 millioner i året som ventet.

Familiedrevet siden midten av 40-tallet, besluttet barnebarnet Kirk Christiansen å trekke seg tilbake til styret, og la en utenforstående ta konserndirektørstolen. Jørgen Vig Knudstorp brettet opp ermene, tok frem sin egen rapport om LEGO, og gikk til det:

Christiansen ultimately stepped aside, becoming chairman and letting Knudstorp take the role of CEO. To generate cash for its next phase, the company sold a 70% stake in its successful Legoland theme parks for $460 million to the Blackstone Group and closed the firm’s Danish headquarters building, moving management into a nearby factory. It then outsourced the overwhelming majority of its plastic brick production to cheaper facilities in Mexico and the Czech Republic.

Les mer hos Time Magazine.

(Merk: Artikkelen ser ut til å være skrevet av et magasin ved Wharton. Ikke at det gjennomsyrer noen ting, men det er tross alt en bok som skal selges her. )

%d bloggers like this: