«Dette er Robert Coase, han skal hjelpe med statistikk. Du kjenner han kanskje ikke? Nei, det gjør jeg ikke» Og det var mitt møte med Keynes.

220px Coase
Jeg har skrevet om Robert Coase før, men la meg ubrodere litt.

Født i 1910 i London, ble Robert Coase, barn av fattige foreldre med liten utdannelse, sendt til en spesialskole. Født med svakhet i bena måtte han ha støtteskinner i tidlig barndom. Han fikk et stipend fra kommunen for å komme inn ved Kilburn Grammar School i en alder av 12. Til slutt, etter en tur innom University of London, kom han seg til London School of Economics.

Coase skulle senere bli en av de mest empirisktenkende økonomene i det 20. århundre. Nobelprisen i økonomi skulle han motta i 1991. Artikler han skrev i 1937, 1960 og 1974 (Fyrtårnproblemet-artikkelen) ligger i bunn, under Nobelprisen. The Nature of The Firm skrev han i 1937 og det er ikke ofte jeg diskuterer slike artikler med, vel, noen. Det er sjeldnere at jeg får en mulighet til å høre Coase selv diskutere sine artikler. Vel, takket være det fantastiske mediumet av radio i opptak, a.k.a. podcast, er det er faktum.

I innrømmelsens navn må jeg si at jeg faktisk brøt ut i latter èn gang – historien om Keynes.

Det er EconTalk-programleder Russ Roberts som har fått et times telefonintervju med Coase. 101-åringen har noen startproblemer (han kan ta så mange pauser som han ønsker), men kommer igang og snakker om Keynes, Hayek, «Tavle-økonomi», statens rolle i markedet, rollen av dumhet og Kina.

Podcasten er full av sitater, og det er utrolig at en 101-åring er så klar rundt slike temaer.

Han liker ikke uttrykket «Coase-teoremet», han er skuffet over abstraktheten til dagens økonomifag, han var vennlig med Hayek, og forteller historien om gangen UK skulle spørre om lån fra USA:

«Jeg snakker med en av Keynes’ assistenter, og plutselig kommer Keynes selv inn i rommet. Han introduserer meg. – Dette er Robert Coase, han skal hjelpe oss med statistikken rundt lånet med USA. Du kjenner han kanskje ikke? Keynes sier: – Nei, det gjør jeg ikke. Og så forlater han rommet. Og det var mitt møtet med Keynes.»

Og om middagen med andre, nå berømte økonomer, hvor han skal forklare sitt standpunkt om sosiale kostnader. Milton Friedman slo tilbake, men innen middagen var fortært var alle over på hans side.

Podcasten finner du her

Legg igjen en kommentar

