Oljeprisen er ikke rekordhøy, og Hamilton tror ikke det er så alvorlig for USA som alle sier.

Screen shot 2012 03 06 at 21 03 19

Bensinprisene kryper oppover i USA. I California er prisen godt over 4 dollar for èn gallon (1 US gallon = 3.79 liter). Nå er kanskje California representativt, men jeg husker noen vårdager da jeg fylte for under 3 dollar. Alltid behagelig å la tuten stå mens jeg sjekket været på tv’en som var bygd inn i pumpa. Før jeg dro til skolen. Men mimring om livet på I-5 en annen dag.

På en pressekonferanse i kveld ble president Obama spurt hva han mener om at bensinprisene stiger, og at han tidligere har uttalt at høyere bensinpriser er nødvendig for å bevege seg mot mer grønn energi. Presidenten tok en kjapp avstemning i rommet, og det var få som mente det var en positiv ting for en sittende president å gå til valgkamp for høyere bensinpriser. Han fortsatte så å poengtere at en for høy oljepris, og dermed bensinpris, har store, negative effekter på økonomien. Selv om det er en oppadgående trend, er ikke oljeøkonom (kanskje oljeentusiast er mer dekkende?) James Hamilton på panikkens rand. Ennå.

Here’s why I believe that the current high price of oil is not enough to derail the U.S. economic recovery.

Ch gaschart

Although the prices of oil and gasoline have risen significantly from their values in October, they are still not back to the levels we saw last spring or in the summer of 2008. There is a good deal of statistical evidence (for example, [1],[2]) that an oil price increase that does no more than reverse an earlier decline has a much more limited effect on the economy than if the price of oil surges to a new all-time high.

One reason for this is that much of the impact on the economy of an increase in oil prices comes from abrupt changes in the patterns of consumer spending. For example, one thing we often observe when oil prices spike up is that U.S. consumers suddenly stop buying the less fuel-efficient vehicles that tend to be manufactured in North America. That drop in income for the domestic auto sector is one factor aggravating the overall economic consequences. But if consumers have recently seen even higher prices than they’re paying at the moment, their spending plans and firms’ production plans are likely already to have incorporated that reality.

Les hele. Flere grafer over der. Lover.

%d bloggers like this: