«Rekordprisenes tid er forbi» og jeg regnet riktig, men forsiktig.

NTB skriver «Overrasket over befolkningsøkning i Norge» og i artikkelen kommenterer sjefsøkonom i Prognosesenteret:

– Det bygges altfor få boliger i Norge. I år vil det bygges om lag 20.000 boliger, behovet er 40.000, sier Kjell Senneset, sjeføkonom i Prognosesenteret.

Jeg kan for lite om tilbud og etterspørsel i boligmarkedet for å gi en grundig evaluering av kreftene som driver prisene. Det jeg derimot har gjort er å regne litt:

I 2009 satte vi igang like mange boligprosjekter som i 1998, og i det året var det 4 417 599 mennesker i Norge. Vi er i dag 500 000 flere, det er enkelt sagt ca. 50 000 per år. Er jeg snill, deler jeg på 3 og finner at hvert år er det behov for 16 666 boliger for at 3 mennesker deler en bolig hver. Det er et lavt estimat, la oss dytte det til 20 000. I 2009 var antall igangsatte boliger 20 000, og da er ikke aspekter som riving, flytting, oppussing, langsiktige prosjekter osv tatt med.

Jeg mente jeg var på den lave siden ved å si at 20 000 boliger etterspørres hvert år. Det virkelige tallet er 40 000.

– Folk vil bo trangere og prisene vil stige, det er fremtidens boligmarked, sier Senneset.

Indeed.

Merket med

Legg igjen en kommentar

