«Hvis du eier motorsykkeldrosjer i Afrika vil du at sjåførene gjør så liten innsats som mulig» Hva?

Motorcycle taxi
Slike eksempler som du nå skal få høre om finnes i mange varianter på denne kloden. Her er eksempelet fra drosjemiljøet i Afrika. La meg summere opp hva som skjer her.

Motorsykkelmarkedet i Afrika kan beskrives som ett forhold mellom eiere av syklene og sjåførene som opererer de daglig. Hva er spesielt med dette forholdet? Jo, 1) eierne kan ikke observere hvor mange turer som sjåføren produserer og eieren kan derfor ikke basere lønn på innsats. Det er ganske enkelt å bare lyve om antall turer på den måten. 2) Innsatsen til sjåføren sliter på utstyret som eieren eier, og derfor slites utstyret ned per tur.

Dette betyr at eieren ønsker at sjåføren bruker motorsykkelen så lite som mulig, mens han vil at sjåføren skal jobbe for han og ikke si opp.

Henger du fortsatt med forklarer Chris Blattman videre:

The industrial organization of motorbike taxis in Africa: «

In the motorcycle taxi market in Sub-Saharan Africa, the relation between the owners and the drivers is characterized by a principal agent problem with the following features: (i) the principal cannot observe the final output of the agent and therefore cannot condition his wage on it. (ii) The high effort from the agent depreciates the asset. These two features (i) and (ii) imply that the principal ideally wants the agent to exert as little effort as possible, while still leasing the asset from him.

The problem with low effort implementation is that the asset will not generate enough revenue. I analysis the contractual arrangements between the owners and the drivers in this market and use a survey data to address the determinant of the contracts and their implications. I show that trust between the principal and the agent can lead to the choice of a socially sub-optimal contract because of moral hazard problems.

A paper from Moussa Blimpo, who also made some of the most thoughtful blog comments on the Mamdani and Mbeki tirades against the world’s actions in Cote D’Ivoire (here and here).

The other contracting problem in motorbike taxis: how much does a foreigner pay? The key thing: never ask the price. Everyone knows the price, and if you have to ask, it’s like wearing a sign that says ‘Please charge me five times the going rate.’

My strategy is to just ask someone the rate structure in advance, then pay the driver slightly more. But the key is to self-assuredly hand the money over at the end and say thank you. You’ll get smiles and no more arguments.

(Some of you may say, ‘You are so insane as to take motorbike taxis in Africa?’ to which I reply, (1) chill out, and (2) you have not seen Kampala car traffic. Cars get snarled so long in traffic there are now shoe salesmen by the roadside. You have time to try on many, many pairs.)

(Via Chris Blattman.)

Nå vet du hva du skal gjøre hvis du skal ha taxi i Afrika. Eller sko.

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: