Ambassadør Torgeir Larsen blogger om finanskrise og fartsgrenser i Spania

Fartsgrense

Krise og fartsgrense | Madrid: Libya og faren for nye flyktningestrømmer preger Spania – men det snakkes mest om noe annet: Maksimal fartsgrense i Spania er senket til 110 kilometer i timen.

Krisen i Libya har preget arbeidet ved ambassaden denne uka. Nord-Afrika er nært utland, migrasjonen over Middelhavet er allerede betydelig, også fra Libya. En humanitær katastrofe med påfølgende masseflukt fra Libya vil berøre Spania umiddelbart. Derfor har vi denne og forrige uker hatt flere møter både med spanske myndigheter og en rekke spanske frivillige organisasjoner. Det er et rikt nett av profesjonelle spanske organisasjoner som arbeider med flyktninger, integrasjon og humanitære spørsmål. På mange måter som i Norge. Møtene har vi brukt for å orientere oss og for å sende vurderinger og informasjon hjem.

Likefullt er det et annet tema – også en konsekvens av krig i Libya og økende oljepriser – som har preget uka: Regjeringens plan for energisparing. Ett av tiltakende har satt sinnene i kok, gitt mat til karikaturtegnere og dominert kafepraten: Senking av øvre fartsgrense på spanske motorveier fra 120 til 110 km/t. Samlet sett er målet å redusere spansk oljeimport med fem prosent.

Jeg snakket selv med noen bekymrede bekjente i går. De skal på familieutflukt denne helga til et sted de vanligvis bruker to og en halv time å kjøre til. Nå var det umulig å vite hvor lang tid de ville bruke med bare 110 km/t. Forsøk fra min side på å antyde at det umulig kan bety veldig mange minuttene – ble kontant avvist.

De tyngre delene av energispareplanen – lavere priser på kollektivtransport, flere sykkelveier, økt premiering av energiøkonomiseringstitak, mer bruk av biomasse til oppvarming – er det ingen som husker. Bare en ting står igjen – senkingen av farten på motorveiene. Sjelden har jeg sett en spareplan komme skjevere ut – det er nesten som svartedauden skulle ha kommet til landet. Og da jeg i går var oppmerksom på å holde meg slavisk til 110 km/t på motorveien følte jeg meg mest som gammel mann med hatt. Så vi får se hvor mye olje som til slutt faktisk spares på spanske motorveier…

Mer om Spaina kommer.

Merket med , , ,
