Klassestørrelse i skolen: Stor eller liten? Bill Gates har sitt å si.

Ezra Klein sender oss til Bill Gates, som kaster inn sin mening i diskusjonen om klassestørrelser. Og han har gjort sin egen (via the Gates Foundation) forskning. Argumentet til Gates er at gode lærere bør ta på seg større klasser, hvis de får betalt ekstra for det. Norsk forskning er ikke sentrert rundt antall elever per lærer og finansiell kompensasjon. En liten oversikt etter Ezra:

Forget smaller classes — what about bigger ones?: «

emptyclassroom.JPG

Bill Gates isn’t a fan of the conventional wisdom that smaller class sizes mean better education. ‘This belief has driven school budget increases for more than 50 years. U.S. schools have almost twice as many teachers per student as they did in 1960, yet achievement is roughly the same,’ he writes. So what’s his solution? Bigger class sizes — at least for the best teachers:

What should policymakers do? One approach is to get more students in front of top teachers by identifying the top 25 percent of teachers and asking them to take on four or five more students. Part of the savings could then be used to give the top teachers a raise. (In a 2008 survey funded by the Gates Foundation, 83 percent of teachers said they would be happy to teach more students for more pay.) The rest of the savings could go toward improving teacher support and evaluation systems, to help more teachers become great.

Seems worth a try, at least.

Vel, norsk forskning, spesielt ved NTNU har en historie med utdanningsøkonomi.

Hans Bonesrønning, Class Size Effects on Student Achievement in Norway: Patterns and Explanations (2003)

The causal effect of class size on student performance is investigated using a maximum class size rule of 30 students to generate an instrument for actual class size. The data come from lower secondary schools in Norway, and the initial analysis reveals a small negative class size effect. Further investigations show that the effect varies among student subgroups and that the benefits of smaller classes are larger in schools with a high proportion of students who come from intact families. The second section of the paper uses information about the teachers’ grading practices and the students’ efforts in class to shed additional light on the revealed patterns of class size effects. Class size effects seem to be conditional on student effort.

Borge et al., Ressurser og tidsbruk i grunnskolen i Norge og andre land, 2009

For det første har klassestørrelsen en signifikant positiv effekt på andelen tid brukt til gjennomgang av faglig stoff, mens den har en signifikant negativ effekt på den andelen tid der elevene jobber på egen hånd uten lærers veiledning. Vi kan illustrere størrelsen på effektene ved å betrakte en reduksjon i klassestørrelsen på 10 elever. Ifølge modellresultatene gir det en reduksjon i andelen tid brukt på gjennomgang av faglig stoff på 1.5%-poeng og en økning i andelen tid brukt på eget elevarbeid uten lærers veiledning på 1.4%-poeng. (s. 71)

Borge og Rønning, Bidrar økt ressursbruk i grunnskolen til bedre elevprestasjoner? (2009)

Vår vurdering av de foreliggende studier er altså at effekten av ressurser på elevprestasjoner i beste fall er liten. Det er imidlertid ikke opplagt hvordan dette skal tolkes. Én mulig tolkning er at elever, lærere og foreldre kompenserer stor klassestørrelse ved å yte en større innsats. En annen mulig for- klaring er at lærerne ikke utnytter fordelen med mindre klasser til å bruke mer tid på den enkelte elev, men velger å undervise på mer eller mindre samme måte uavhengig av klassestørrelsen. Disse to tolkningene har svært ulike politikkimplikasjoner. Fordi det er enklere å påvirke undervisningsmetoder enn elev- og foreldreinnsats, vil det også være enklere å oppnå effekt av redusert klasse- og gruppestørrelse der- som den andre tolkningen er riktig.

Merket med ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: