45% av studenter lærer ikke stort på universitetet? Ikke ifølge ny amerikansk bok.

Academically adrift
Richard Arum og Josipa Roksa gir denne uka ut boka avbildet over Academically adrift: Limited Learning on College Campuses og konklusjonene går nå rundene. Hva de har funnet er ikke hyggelig lesing. Forfatterne følger 2300 studenter på 4-års studier og finner f.eks. at:

  • 45% av studentene «did not demonstrate any significant improvement in learning» during the first two years of college.»
  • 36% av studentene «did not demonstrate any significant improvement in learning» over four years of college.»

Hva som menes med ‘learning’ er her viktig å klargjøre: Resultat av en test som heter Collegiate Learning Assessment som måler «critical thinking, analytic reasoning, and other ‘higher level’ skills». Utfall av denne testen er meget avhengig av hvilken retning man studerer, men tenk på potensielle arbeidsgivere der ute som er i større grad på jakt etter grunnleggende egenskaper, enn spesiell kunnskap. Her er mer, f.eks at studenter som leser alene i utvidet forstand ‘lærer’ mer enn studenter som bruker mer tid i kollokviegrupper.

  • Students who study by themselves for more hours each week gain more knowledge — while those who spend more time studying in peer groups see diminishing gains.
  • Students whose classes reflect high expectations (more than 40 pages of reading a week and more than 20 pages of writing a semester) gained more than other students.
  • Students who spend more time in fraternities and sororities show smaller gains than other students.
  • Students who engage in off-campus or extracurricular activities (including clubs and volunteer opportunities) have no notable gains or losses in learning.
  • Students majoring in liberal arts fields see «significantly higher gains in critical thinking, complex reasoning, and writing skills over time than students in other fields of study.»
  • Students majoring in business, education, social work and communications showed the smallest gains. (The authors note that this could be more a reflection of more-demanding reading and writing assignments, on average, in the liberal arts courses than of the substance of the material.)

Hentet fra Free Exchange bloggen til The Economist. Se artikkel i Huffington Post som spisser saken med overskriften ‘45% av studenter lærer ikke stort på universitetet’.

Merket med , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: